Комунальний заклад освіти
"Дніпропетровський
навчально-
реабілітаційний
ЦЕНТР №1"
Дніпропетровської обласної ради"
Поради соціального педагога
ДОРОСЛІ ТА ПІДЛІТКИ
Ми, дорослі, забуваємо про те, що дитина — це не наша власність, а особистість, із якою потрібно спілкуватись як із рівною. Будь-який підліток гідний уваги і поваги. Відтак він ображається і протестує, коли обмежують його права, самостійність, коли вимагають слухняності, надто контролюють і опікують, а також карають, не прислухаючись до його позиції.
Діти підліткового віку гостро потребують уваги дорослих, але вона має свої особливості.
Так, підліток ніби хоче нам сказати: «Дайте мені спокій, але не залишайте самого!». Тому дуже важливо все з ним обговорювати, однак не вимагати у наказовій формі звіту про все, що він робить, думає, відчуває.
Треба поважати почуття підлітка, його право на власні таємниці, на особисте життя. Необхідно вчасно дати певну свободу дитині, проте непомітно і тактовно її «підстраховувати», відкоригувати поведінку.
Батькам слід пам'ятати, що:
1) спілкування з дітьми не варто перетворювати на вияв взаємного невдоволення. Говорити треба, уникаючи зауважень і недомовок. Дорослі звикли вважати свої проблеми серйознішими, вимагаючи до себе співчуття та розуміння, а прислухатися до дитини їм бракує часу й сили;
2) виховувати дитину потрібно насамперед власним прикладом. Тому, коли батьки ставлять перед дитиною якісь вимоги, норми і правила, а самі цього не дотримуються, зрозуміло, що це викликає протест. Шлях до взаєморозуміння в будь-яких ситуаціях передбачає, передусім, високу культуру з боку батьків і вчителів, бо вони — зразок для наслідування;
3) найблагодатнішим у взаєминах підлітків із дорослими є такий стиль спілкування, коли до них звертаються з проханням, а не примушують, не критикують поведінку, а обговорюють. Крім того, дають змогу приймати власні рішення. Важливо, щоб батьки визнавали свої помилки, не соромилися сказати: «Вибач!», не боялися втратити свій авторитет.